Reforma javne uprave
Dopis predsjedniku Vlade RH Andreju Plenkoviću i komunikacija s uredom
PROJEKTI I REFORME, TEHNOLOGIJA,
ANALOGIJA I QMC METODOLOGIJA
Poštovani
gospodine Plenkoviću,
Dva iskoraka, oba drugačija od dosadašnjih, odškrinula su vrata promjenama,
iako 70% građana RH smatra da se i dalje ide pogrešnim smjerom.
Za prvi su zaslužni
upravo građani jer su na izborima 2015. svojim glasovima destabilizirali dugogodišnje
jalovo nadmetanje dvaju svjetonazorskih i ideološki suprotstavljenih polova.
Za drugi ste
zaslužni Vi, kada ste jednostavnim potezom oformili Vladu za koju ste izjavili da joj je zajednički
cilj usmjeriti se društvenom i gospodarskom razvoju zemlje, čime ste na neko
vrijeme uspjeli osigurati političku stabilnost u radu.
Treći iskorak ,
koji će biti odlučujući, ovisit će o tome na koji način ćete u tom vremenu koje
Vam je na raspolaganju uspjeti ostvariti ono što Vaši prethodnici nisu.
Razlog je
jednostavan. Svim tim strategijama, mjerama i akcijskim planovima zajedničko je
jedno – nedostaje im 'znati-kako'
ili 'know-how' ili 'savoire-fair' model provođenja .
Kako je uopće
moguće ozbiljno promišljati reformiranje javne uprave, obrazovanja, pravosuđa
ili zdravstva bez sustavno osmišljenog tehnološkog
modela ?
Premijerima
Milanoviću i Oreškoviću, 29.04.2014. i 08.03.2016.,
uputio sam dopise na koje nisu nikada odgovorili, a u kojima sam na primjerima iz postojećih
strateških i reformskih dokumenata pokušao obrazložiti zašto se zapreke u
administrativnim procedurama ne mogu otkloniti zastarjelim statično-birokratskim načinom rada.
Ponudio sam inovativni Procesno-Projektni
QMC model i ICT aplikaciju koji ne samo da mijenja način
razmišljanja i pristup već i polazna načela:
-
U
središte djelovanja postavlja proces a admimistrativne
cjeline i djelatnike koji ih obavljaju, u
njihovu orbitu.
-
Analogno
uređivanje procesa prije digitalnog.
Bez primjene ta dva načela koji su conditio
sine qua non procesnog funkcioniranja nije moguće ni digitaliziranjem
procesa ni zakonskim izmjenama promijeniti status quo.
Primjenom QMC modela, procesi se uređuju
putem Procedura
kroz trasiranje slijeda aktivnosti i opisivanje postupaka metodom – tko, što, kako, nakon čega i istovremenim detektiranjem kritičnih i kontrolnih točaka
te promišljanjem najboljih rješenja za otklanjanje zapreka.
Postojeći organizacijski ustroj se pri
tom može zadržati, uz uvjet da horizontalni procesni način rada i upravljanja
definiran procedurom ima prioritet u odnosu na vertikalnu hijerarhijsku organizaciju,
jer se slijed aktivnosti neke procedure, npr. ishođenja građevinske dozvole,
odvija kroz više administrativnih cjelina koje podliježu zasebnim ustrojem
nadležnosti i odgovornosti. Kako se u prijelaznim točkama one razdvajaju, to u
pravilu stvara nedorečenosti, neusklađenosti i zastoje, popularno nazvane
'kvake22', što je ključni uzrok neučinkovitosti administrativnih procesa u
javnoj upravi i poduzećima.
Sinergija s
web portalom 'QMC – novi društveni izazov' osmišljenim
po istom modelu, omogućava uvid u stanje
projektnih zadataka i aktivnosti, povezivanje s društvenim mrežama te komuniciranje
s građanima - čime se ostvaruje puna transparentnost
i znatno smanjuje mogućnost proizvoljnih tumačenja.
Primjenom QMC
modela širom se otvaraju vrata osmišljenom upravljanju razvojnim projektima i društvenom
imovinom te reformama zdravstva, obrazovanja, pravosuđa, mirovinskog sustava, socijalne skrbi, javne
i lokalne uprave.
Nema ni eksperata, ni profesora, ni znanstvenika koji imaju izrađene
procesne modele i pozitivna iskustva praktične primjenjene u tijelima i
institucijama javne uprave jer se nikada sustavno nije pokušalo mijenjati postojeća
birokratska načela i način razmišljanja.
Kako onda provoditi reformske promjene ?
QMC model omogućava jednostavna riješenja, ali to ne znači da će
put do njih biti lagan.
Izrada
učinkovitog tijeka procesa i otklanjanje zapreka bit će pionirski posao krčenja
puta kroz mentalne sklopove svih sudionika naviknutih na način razmišljanja kojim su se dugi niz godina stvarali
i gomilali problemi i koji se tim istim
načinom razmišljanja ne mogu otkloniti.
Predlažem Vam sastanak na kojem ću
prezentirati QMC model i idejni koncept:
-
kako odmah kroz pilot projekt pokrenuti
QMC model i dalje ga širiti,
-
kako organizirati centre razvoja
novih organizacijskih znanja i vještina,
-
kako standardizirati procese i
upravljanje projektima i uvesti ih u široku primjenu,
-
kako kroz pripremu i realiziranje
EU projekata vertikalno povezati javnu i lokalnu upravu,
-
kako od novih baza znanja i
vještina stvarati domaći izvozni tehnološki proizvod.
QMC model je trenutno u start-up fazi no uz adekvatnu
podršku može se početi primjenjivati odmah.
Treći iskorak, koji je pred Vama, zapravo
je novi društveni izazov i može biti početak jedne uspješne i uzbudljive razvojne
priče koja će potaknuti entuzijazam i vratiti optimizam i povjerenje. Naravno,
ukoliko s Vladom pronađete pravi put, što Vam iskreno želim.
Bit će mi veliko zadovoljstvo ako primjenom QMC
modela u tome mogu pomoći.
Uz srdačan pozdrav,
Autor P&P QMC modela
Dinko
Mijušković
23.08.17
09:37
Čuo sam se s tajnicom Robertom koju sam obavijestio da želim poslati dopis Premijeru. Zamolila me je da e-mail uputim na predsjednik@vlada.hr ili na gradjani@vlada.hr na kojem oni u tajništvu mogu vidjeti jeli primljen.
10:07
Uputio sam e-mail:
Ured
Predsjednika Vlade
Molim vas da Dopis u dodatku uručite osobno Predsjedniku Vlade, gospodinu Plenkoviću.
Unaprijed se zahvaljujem.
Uz srdačan pozdrav,
Dinko Mijušković
10:28
Nazvao sam i tajnica je proslijedila poziv u odjel za
građane. Ljubazno se javila djelatnica
Nataša koja je rekla da je e-mail zaprimljen i da će ga poslati najprije na
uvid u Kabinet kako bi se utvrdio daljnji postupak. Kad primi uputu, možemo se
čuti. Najbolje u petak ili čak ponedjeljak,
zbog sjednice Vlade u četvrtak.
29.08.17
UT
13:30
Nakon nekoliko pokušaja, jučer i danas, javila mi se gđa Nataša i
ispričala jer mora komunicirati na nekoliko linija jer upravo dogovara sa
izaslanicima premijera odlazak na različite skupove. Ponovila je da je dopis
predat u kabinet i da još nema povratnu informaciju. Vjerojatno se čeka da
premijer pročita dopis i da naputak. Rekao sam da ću nazvati za nekoliko dana.
08.09.17
PE
Prošlo je deset dana. Nisam primio nikakvu obavijest.
14:48
Telefon zvoni, nitko se ne javlja.
15:20
Odustajem. Uvijek se ponavlja ista priča, kao i sa svim
dosadašnjim dopisima javnoj upravi.