Reforma pravosuđa

Dopis ministru pravosuđa RH Anti Šprlji i komunikacija s uredom

05.12.2016.
O tome zašto treba odmah uhvatiti bika za rogove i na dva najvažnija primjera pokazati koncept i model pomoću kojeg će se zaista na učinkovit način pokrenuti reforma Pravosuđa

                    

Poštovani gospodine ministre,

Slobodan sam Vam iznijeti mišljenje da pristup kojim se krenulo u poboljšanje učinkovitosti pravosudnog sustava neće postići cilj i rezultate koje građani od Vas očekuju. Razlog je isti kao i kod Vaših prethodnika. Umjesto da se odmah 'uhvati bika za rogove', od kojih je prvi  rog

·         rješavanje sudskih postupaka,

 a  drugi

      ·         uređivanje zemljišnih knjiga

te na njima pokaže koncept pomoću kojeg ćete zaista na učinkovit način pokrenuti Reformu, Vi kao početne aktivnosti najavljujete formalno-pravne organizacijske izmjene kroz osnivanje  Visokog kaznenog suda i objedinjavanje  općinskih i prekršajnih sudova.

Birokratskom izmjenom zakonskih okvira te zastarjelim hijerarhijsko- statičnim načinom organiziranja kroz instance, službe i odjele,  bez zadiranja u tijek procesa koji su isprekidani i blokirani upravo takvim načinom organizirnja, ne može se postići željeni učinak.

Pokušaji ugrađivanja krova, pregradnih zidova, vrata i prozora na zgradu bez temelja i nosivih zidova, za koju nema ni idejnog  a kamoli tehnološki osmišljenog projektnog zadatka ne mogu dati drugačiji rezultat doli se urušiti.

Savjet za praćenje provedbe Strategije razvoja pravosuđa  u projektnom planu na web portalu ministarstva predstavlja četiri elementa u kojima se bez logičkog slijeda i metodološkog plana zalaže za:

-      'Izradu detaljne snimke postojećeg stanja, odnosno snimku postojećih poslovnih procesa ..kao  preduvjeta za njihovu optimizaciju odnosno uvođenje'. ( Element 1).

-      'Analizu i prijedlog za unapređenje poslovnih procesa -pojednostavljenje procedura temeljem rezultata iz elementa 1.' ( Element 2 ). 

-      'Analizu postojećih kompetencija… izradu kontinuiranog programa edukacije i njihovu provedbu.. ' ( Element 3 ). 

-      'Izradu analize postojećeg IT stanja gdje će se analizirati svi parametri trenutnog stanja poslovne arhitekture, planova budućeg stanja poslovne arhitekture, te na temelju definicije trenutnog i budućeg stanja izraditi Strategija i akcijski plan vezano uz upravljanje IT '. (Element 4 ).

Snimanjima  i analizama postojećeg stanja  procesa samo se bespotrebno gubi dragocjeno vrijeme na utvrđivanju nečega što je već  desetljećima bezuspješno.

Isto tako, korištenjem uvijek iste frazeologije i pojmova, konkretizacija zadataka se prebacuje na strateške i akcijske planove  iz kojih  se nikada ne vidi način, metodologija i nositelji odgovornosti za njihovo provođenje ( Catch 22 ).

To je najvjerojatnije razlog što se u političkom i birokratskom rječniku odavno ne pojavljuju stručni pojmovi poput naziva tehnologija koji označava logičan način kojim se koriste raspoloživi resursi. 

Osnovno pravilo svake tehnologije koja se koristi u poslovnom svijetu je da će se primjenom automatiziranja učinkovitost dobro organiziranog poslovanja  dodatno poboljšati, a odmah sljedeće da će se automatiziranjem loše organiziranog poslovanja neučinkovitost još povećati.

Svi pokušaji uvođenja raznih modela i metoda IT dokument i proces management  rješenja u postojeće okvire birocentričnog principa stvorili su dodatnu neučinkovitost i izbirokratiziranost jer su se procesi morali prilagodjavati softverima a ne softveri procesima.

Najave uvođenja  ICT aplikacija u operativno administriranje u zastarjeli, okoštali pravosudni sustav koji se stalno krpa izmjenama zakonskih okvira, samo će dodatno povećati broj problema i neučinkovitost.

Bolje je ni ne pomišljati kakve će pogubne posljedice u takvim okolnostima  imati implementacija operativnih ICT softvera  iz ugovora  vrijednih 37,7 miljuna kuna  iz izvora EU fondova namjenjenih za unapređenje učinkovitosti sustava sudova kroz poboljšan sustav praćenja predmeta.

Kao protutežu iznesenom , nudim Vam jednostavan model i ICT alat kojim se obrnutim, procesnim pristupom može odmah početi  graditi čvrste temelje, koji počivaju na učinkovitim procesima kao nosivim  stupovima od kojih su dva  najvažnija, već spomenuti procesi - rješavanje sudskih postupaka i uređivanje zemljišnih knjiga, o kojima i ovisi krajnji uspjeh Projekta.

Primjenom QMC ( Quality Management Control ) modela može se započeti odmah, bez uobičajenih softverskih implementacija,  korištenjem file-ova uobičajenog Office organizcijskog paketa.

Nakon definiranja ključnih procesa i prioriteta, sudionici projektnog tima uređuju slijed aktivnosti odabranog procesa po koracima, opisujući postupke jednostavnom logikom:  tko, što, kako i nakon čega, istovremeno detektirajući kritične i kontrolne točke, bilježeći  zapažanja i primjedbe te prijedloge za otklanjanje zapreka.  

Dnevnik određenog procesa ili projekta vodi se u jedinstvenom zajedničkom fileu/dokumentu u tzv. 'oblaku', što eliminira potrebu za brojnim rascjepkanim elektronskim porukama i izvješćima e-poštom koji samo raspršuju cjelovitost procesa.  

Etapno se po utvrđenoj  metodologiji QMC modela izrađuje Procedura određenog procesa koja se sastoji od opisa postupaka i dijagrama tijeka povezanih sa pripadajućim dodacima  – uputstvima, obrascima, dokumentima i opisima poslova ( Primjer u dodatku ).      

Za razliku od uobičajenih dijagrama koji često sadrže zamršene grafove više varijanti  procedura ili podprocedura, QMC omogućava njihovo pojedinačno prikazivanje i dostupnost jednim klikom iz zajedničkog niza na sučelju,  bez obzira na njihov broj.

QMC reformski model povezan s - web stranicom ili portalom nositelja reformskih mjera, osmišljenim po istom modelu,  omogućava ne samo uvid u stanje projektnih zadataka i aktivnosti  nego povezivanjem s društvenim mrežama i široku komunikaciju i interakciju s građanima, čime se ostvaruju uvjeti pune transparentnosti i stvarbne demokratičnosti.   

Upravo ovakvim,  analognim uređenjem mreže procesa u sustavu pravosuđa putem QMC modela stvara se čvrsti temelj i priprema kvalitetna podloga i poveznica za učinkovito implementiranje već ugovorenih ICT sustava upravljanja sudskim predmetima i postupcima.

Zato Vam poštovani gospodine ministre predlažem kratku prezentaciju te odmah nakon toga i brzinski probni projekt na konkretnom primjeru, koji će pokazati korisne učinke primjene ovog jednostavnog inovativnog procesnog modela koji se trenutno nalazi u razvojnoj, 'start-up' fazi.

Do Vašeg odgovora

srdačan pozdrav,

Dinko Mijušković

Autor QMC modela


Dodaci:

-      Što je QMC?


 

31.01.17

 

9:52

Nazvao sam gđu. Petru Bagarić, tajnicu državne tajnice Maje Grubišin koja mi je rekla mi je da su primili mail i da je prosljeđen gđi.Grubišin. Na moj upit kad bih mogao imati povratnu informaciju, rekla je da mi ne može odgovoriti jer je državna tajnica jako zauzeta sastancima i ne zna kad će uopće stići pogledati mailove.

'Sastanci, sastanci,.. uvijek sastanci ', promrmljao sam.

'Ne znam što da vam kažem, .. tako je.' odgovori tajnica.

'No, dobro, mogu li vas nazvati krajem dana, čuti jeste li je uspjeli kontaktirati?'

'Dogovoreno', odgovorila je tajnica, učinilo mi se s dozom olakšanja što ne mora više tražiti objašnjenja.

 

01.02.17

 

9:52

Nisam nazvao krajem dana , već sutradan ujutro.

'Pravosuđe..', začuh.

'Gospođo Bagarić, vi ste?'

'Da?'..

'Rekao sam se javiti. Imate li informaciju od gospođe Grubišin?'

'Nažalost nemam povratnu informaciju, državna tajnica nije dostupna..'

'Kako mislite nije dostupna. Na putu je..?'

'Ne, nije provjerila elekronsku poštu..u nekom trenutku ćemo danas morati pregledati i napraviti plan za sljedeći tjedan..'

'U redu, nazvat ću, može li do kraja dana?'

'Nisam sigurna da ću vam imati povratnu informaciju..', uzvrati s nelagodom u glasu tajnica, vjerojatno zbog moje ustrajnosti, a možda i zbog osjećaja da točno znam što želim.

'Ništa, nazvat ću sutra, nema potrebe raditi pritisak..'.

'U redu, nazovite', prihvati tajnica.

 

02.02.17

 

9:56

'Dobro jutro gđo Bagarić, jeste li uspjeli razgovarati s gđom Grubišin?'

'Joj, nemam vam povratnu informaciju..riješavamo prioritete, državna tajnica ima obaveze za Sabor i Vladu i dok god će biti tako, neće moći raditi plan ni za ovaj ni za sljedeći tjedan...'

'Kad očekujete da bi to moglo...'

'Dok neću imati povratnu informaciju, neću vas moći informirati..'

'Razumijem, hvala...doviđenja', odlučim završiti razgovor koji je počeo lutati labirintom dobro poznate 'kvake 22'.


Ostao sam zamišljen neko vrijeme. Zapravo to i nije više samo 'kvaka 22'. Postojeći sustav ne samo da ne nalazi izlaz iz začaranog kruga već sve više tone. Energijom koju zaposlenici povremeno ulažu u 'ad-hoc' rješenja, kaotično gibanje samo se ubrzava. Razina uređenosti sustava opada proporcionalno s rastom broja hitnih postupaka, povjerenstava, točaka sjednica sabora, izmjena zakonskih propisa...

 

08.02.17

 

11:20    

'Evo prošlo je tjedan dana..'

'Nažalost, ništa vam novo ne mogu reći, državna tajnica radi na preuzetim obvezama..'

'Hvala, doviđenja..'        

'Hvala vama, doviđenja'.

 

Entropija se na ovaj način neće zaustaviti. 


Više nisam zvao.