Reforma javne uprave

Dopis predsjedniku vlade RH Tihomiru Oreškoviću i komunikacija s uredom


08.03.2016.
O tome zašto se uvijek istim pristupom i načinom razmišljanja ne mogu riješiti problemi niti postići nikakve promjene te o tome zašto je postojeći hijerarhijsko administrativni način organiziranja prepreka učinkovitoj javnoj upravi  


Predsjedniku Vlade Republike Hrvatske

 

Poštovani gospodine Oreškoviću,

 

nedavno ste imenovali svog CIO-a (Chief Integration Officer), osobu koja će imati poziciju savjetnika za gospodarstvo, jer je jedino tako moguće po sistematizaciji radnih mjesta, ali će njegova neformalna pozicija biti koordiniranje rada svih ministarstava, nadziranje najvećih projekata i investicija te nadgledanje procesa povlačenja novca iz europskih fondova.   

 

Prethodna Vlada je  u  'četiri izgubljene godine',kako ste ih nazavali, osnivanjem Centra za investicije, Agencije za investicije, donošenjem  Zakona o strateškim investicijama, Prijedlogom zakona o državnoj službi  itd., na sličan način pokušavala riješiti problem neučinkovitosti i - nije uspjela. Pri tom se sve do danas nitko nije dosjetio da treba mijenjati pristup,  jer: 


Probleme ne možemo riješiti istim načinom razmišljanja kojim smo ih prouzročili,

 

poznate su riječi  A.Einsteina. Don Tapscott, vaš kanadski zemljak , specijalist ‘in business strategy, organizational transformation and technology in business and society', još je 1995. g. u svom djelu The Digital Economy  utvrdio:

 

The traditional (vertical) hierarchy has been in deep trouble for years now because it was poorly equipped to respond to the new business realities. Conventional wisdom of the past decade has called for more responsive, flatter, team-based structures. The most significant movement to create such horizontal, process oriented structures is business process reengineering.

 

Unatoč tome,  zastarjeli, statični, vertikalno postavljeni sustav žilavo se i dalje održava. Nakon dvadeset godina od prvog izdanja, u '20th Anniversary Edition', 2015., bestselleru NY Timesa, Tapscott sa žaljenjem konstatira:

 

Around the world, the public sector is under siege: taxpayers everywhere want better, cheaper government. The mesage is simple: ..what's needed is a complete reinvention of government.

 

The first wave of digitally enabled 'e-gonverment' strategies, which were described in The Digital Economy, delivered some important benefits. It made government information and services more accessible to citizens whille creating administrative and operational efficiencies. But too many of these initiatives simply paved the cow paths-that is, they focused on automating existing processes and moving existing government services online.

 

Still today these so-called 'e-government' initiatives are mired in old thinking such as the creation of 'government portals', 'joined-up government', and 'one-stop government' As such, they are missing the much bigger opportunity to change the way governments orchestrate capability to create and deliver services-ultimately changing the division of labor in society for economic and social development, and social justice.

 

Razlog je u tome što su u prastaroj statičanoj organizaciji procesi rascjepljeni   po odvojenim  cjelinama, od službi i sektora do agencija i ministarstava i što se opisi poslova i odgovornosti utvrđuju i vezuju uz sistematizaciju  radnih mjesta,  a ne uz učinkovitost  procesa, čime se remeti temeljni postulat funkcionalnosti da:

 

učinkovitost procesa izravno ovisi o njegovoj cjelovitosti i neometanom tijeku aktivnosti.

 

Gotovo svi procesi bitni za realiziranje investicijskih i drugih projekata koji se u pravilu sastoje od većeg broja procedura,  zapriječeni su  barijerama  postojeće, zastarjele, birokratsko-administrativne organizacije i hijerarhijskim  načinom upravljanja koji je još dodatno otežan trenutnim političkim modelom odlučivanja.

 

I jedno i drugo potvrđuje činjenica  da se odmah po imenovanju CIO-a u medijima pokrenulo pitanje preklapanja njegovih poslova s poslovima dvojice potpredsjednika vlade.  

 

Rupe (Gaps)  i  Kvake22 (Catches-22) u procesima koje su izravna posljedica takve organizacije,  ne mogu se riješavati zakonskim izmjenama što su uporno pokušavale sve prethodne vlade, već  novim procesnim pristupom i tehnologijom  koja će ukloniti te zapreke i time omogućiti učinkovitost procesa i administrativnih procedura unutar njih.

 

O tome sam  pisao bivšem premijeru u prvoj polovini 2014., u dopisu koji Vam u dodatku dostavljam,  navodeći niz  primjera i razloga zašto je uporno kretanje istim smjerom pogrešno ali i način kako napraviti uspješan  zaokret.

Nikad nisam dobio odgovor. 

 

Kako ćete postići investicijsku klimu o kojoj ste razgovarali s kancelarkom Merkel ako su procesi zablokirani?

 

Nekoliko puta ste izjavili da ćete tražiti način i uložiti trud kako povećati efikasnost putem tehnologije, informatizacije i novih rješenja  pa Vam predlažem primjenu:


QMC ICT modela kojim odmah možete započeti upravljati investicijskim projektima i programom reformi

 

Naglasak mu je na analogno-kognitivnom  uređivanju tijeka procesa, utvrđivanju kritičnih točaka, riješavanju zapreka, upravo na način na koji g.Tapscott upućuje. Njegova primjena ne zahtijeva nikakve posebne implementacije jer koristi uobičajene Office fileove i putem ICT oblaka povezuje sve sudionike radnih timova omogućavajući im interakciju u radu a putem web stranice transparentnost i komunikaciju s građanima. 

  

Iako je još u start-up fazi, odmah se  može uz potrebnu ICT podršku primijeniti u pilot projektu na bilo kojem od najvažnijih ciljeva reforme javne uprave koje ističete:

 

Uređivanju procesa u reformskim promjenama u Obrazovanju, Pravosuđu, Zdravstvu, Poljoprivredi, itd.

 

Upravljanju i praćenju investicijskih projekata DUUDI 500, LNG, Jadransko-jonska cesta, Koridor5C, itd.

 

Zašto ne iskoristiti priliku i postati inovativan novim pristupom u javnom administriranju, najvećim problemom današnjice ne samo kod nas već i u regiji i u EU?

 

Predlažem Vam sastanak na kojem ću Vam na praktičnim primjerima prezentirati  način funkcioniranja QMC ICT modela i aplikacije i sve njegove mogućnosti .

Srdačan pozdrav, uz želje za uspješan rad i rezultate.

 

S poštovanjem,

 

Autor QMC modela,

Dinko Mijušković

 

              


10.03.2016

Nazvao sam Ured Predsjednika Vlade. Javila mi se tajnica, gđ.Paula Popravak. Objasnio sam joj da želim poslati dopis za premijera. Ljubazno mi je predložila da je najbolje da dopis uputim na e-mail adresu predstojnika Ureda g. Nevena Zelića i eventualno njoj. Rekao sam da ću tako postupiti.

11.03.

Poslan e-mail s dopisom predstojniku Ureda i tajnici. Nazvao sam tajnicu, potvrdila mi je da su primili.

 

14.03.

 

Nazvao sam Ured, javila se tajnica Paula. Rekla mi je da za sada nema povratne informacije, da od ranog jutra imaju neke izvanredne situacije. Rekao sam da ću nazvati sutra.

  

16.03. 

8:52 Telefonski poziv Uredu Predsjednika Vlade.

' Ured Predsjednika Vlade..', odmah sam prepoznao glas tajnice Paule.'Nisam zvao dva dana, vidim velika je gužva oko proračuna..'.'Da, baš je'. 'Znači, još nema nikakve informacije?'.'Ne.'.'Dobro, mogu li vas zamoliti za malu pomoć.?','Da,recite..','Jeste li pročitali možda dopis koji sam poslao premijeru?','Da, jesam',' I dodatke..onaj u kojem je dopis bivšem premijeru?','Da..','Zanima me vaše mišljenje jer se može postaviti pitanje, tko je sad ovaj, šta on to tu nešto mudruje…','pa sad..',kratka stanka. Nastavljam,'Zanima me, kakav je Vaš dojam?'.'Hm..', opet stanka.Ponovno nastavljam,'Samo recite bez ustručavanja, iskreno..'.Stanka, ovaj put poduža a onda ipak odgovor, 'Znate što, nazovite za pola sata, dvadeset minuta, sada ne mogu..'.'U redu, nadam se da neće biti zauzeto, gužva…','Neće.'.'Dobro, sada je 8:50.., nazvati ću u 9:20, jeli to u redu?'.'Da.'

 

9:21  'T-T-T..', nema odgovora.

 

9:28  Zauzeće na vezi


9:35  'T-T-T..', nema odgovora.

 

9:43  'T-T-T.. Halo!..', ipak sam začuo prije nego sam spustio slušalicu,'..nisam mogla komentirati, nisam bila sama, znate..','razumijem, možete sada? Samo recite.'. 'Stvarno mi se ideja čini odlična..vidim da ste pisali i prije bivšem premijeru. Za sada nemam povratnu informaciju. Premijer i predstojnik Ureda idu Za Brisel,tamo su u četvrtak i petak. Podsjetila sam predstojnika, znate prođemo sve mailove ali eto za sada…možda da prosljedim pomoćniku predstojnika g. Tomislavu Pokazu,vidjet ću.'.'Vi osobno, kontaktirate li premijera..možda da mu napomenete?',upitao sam.'Ne,znate postoji hijerarhija..',' Da, hijerahija koja je upravo zapreka učinkovitim procedurama o čemu i pišem..','Da, ali postoji neki red, ja sam samo tajnica..','Da,da razumijem. Što je onda slijedeći korak?'. 'Pa, evo proslijedit ću. Svakako čim budem imala kakvu povratnu informaciju, javit ću vam..'. Zahvalio sam se ljubaznoj tajnici, uz obostrani pozdrav.

 

24.03.

Protekao je cijeli tjedan a nisam primio nikakav odgovor. Odlučio sam nazvati prije uskršnjih blagdana.

 

8:53 ' Ured Predsjednika Vlade..', začuo sam glas tajnice Paule. Kratko me je izvijestila da nema ničeg novoga. Podsjetio sam je da je rekla da će Dopis proslijediti pomoćniku predstojnika. Odgovorila mi je da se ne sijeća toga jer je prošlo dosta vremena od našeg zadnjeg razgovora. Rekao sam da mi je rekla da se zove Tomislav Pokaz. 'Da, tako je ..vidjet ću što mogu napraviti'. Predložio sam da se čujemo krajem radnog vremena.'Da,nazovite', kratko je odgovorila.

Imao sam osjećaj da je sve pomalo zamara ili da joj je možda već postalo neugodno.

 

16:12 'T-T-T..', nitko se ne javlja. Zakasnio sam. 

 

25.03.

 

8:54 'Znam, zvali ste', preduhitrila me je tajnica Paula,' ali nemam ništa novoga za vas'. Rekla mi je s dozom nelagode u glasu da je strašno puno sastanaka i drugih obveza te da je najbolje da se ona meni povratno javi kad bude imala informacije. 'Razumijem da ima jako puno obveza ali ako je glavni zadatak pokretanje reformi a nema ni ljudi i ni vremena za bavljenje tim onda zaista nije čudno da se javnost pita radi li se tu opet o praznim obećanjima. Na isti način su se ponašali u prethodnoj vladi stalno su bili zauzeti sastancima i raznim drugim obvezama i problemima koji stalno naviru zbog neučinkovitog administriranja te im je to uvijek bila izlika da ništa konkretno ne poduzimaju u reformiranju tog i takvog administriranja', pokušavam objasniti u jednom dahu' ..Ne znam , ovaj.. nemojte misliti ništa loše.. ali ima puno drugih predstavki pismenih i fizičkih..', s puno nelagode odgovara tajnica. 'U redu, razumijem, ali netko treba razlučiti što je od toga ozbiljno i korisno a što ne..'. ' Evo, obećavam vam da ću se ja vama javiti čim budem imala neku informaciju.',' Hvala, nadam se da će to biti kroz idući tjedan. Želim vam ugodne blagdane.', 'Hvala, također'.


Nitko se nije javio.